پلاجیاریسم چیست و چه تعریفی دارد؟

پلاجیاریسم چیست ؟ چند سالی است که یک مفهوم جدید به نام پلاجیاریسم در کشور ما مطرح شده است. مفهومی که در دهه‌های اخیر در سراسر دنیا نیز به شکل مهمی مطرح و دنبال می‌شود. این مفهوم پلاجیاریسم یا سرقت علمی یا سرقت ادبی است. شاید شما هم دوست داشته باشید بدانید که پلاجیاریسم چیست . یا شاید پلاجیاریسم جزو دغدغه‌های شما است. مطابق تعریف‌های رسمی پلاجیاریسم یا سرقت علمی عبارت است از:

ارائه متون، افکار، ایده‌ها یا هرگونه اثر علمی یا هنری افراد و محققین دیگر به نام خود

برای اینکه بهتر بدانید پلاجیاریسم چیست موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از اطلاعات و ایده‌های شخصی دیگر با تغییرات جزئی در نوشته‌های خودمان، برای اینکه اعتبار متن یا تحقیقات خود را بالا ببریم
  • استفاده از هرگونه نمودار، تصویر، جدول، شکل و سایر فرمت‌های علمی به دست‌آمده از آزمایش‌های سایر محققین در داخل پایان‌نامه یا مقاله خود
  • استفاده از نتیجه نهایی تحقیقات دیگران و بیان‌کردن آن به شکلی دیگر به عنوان نتیجه تحقیقات خودمان
  • استفاده از تمامی یا بخشی از یک اثر علمی یا هنری که دارای حق کپی‌رایت باشد

حال که فهمیدیم پلاجیاریسم چیست ، ممکن است برای خیلی از ما این سوالات پیش آمده باشد. بدون استفاده یا کاربرد تحقیقات سایر محققین در نگارش متون علمی، پایان‌نامه و مقاله‌های خودمان که نمی‌توانیم یک تحقیق کامل داشته باشیم. بدون کمک منابع دیگر که مرجعی برای نگارش تحقیقات نداریم. برای اینکه بتوانیم بدون دغدغه پلاجیاریسم از حاصل تلاش سایر محققین و نویسندگان استفاده کنیم. برای اینکه در نهایت تحقیق ما به عنوان سرقت علمی یا پلاجیاسیم شناخته نشود، باید از راهکارهای که در بخش بعدی آمده است، استفاده کنیم.

سرقت علمی توسط محققین
سرقت علمی

چطور مطمئن شویم که تحقیق ما یک سرقت علمی شناخته نمی‌شود؟

اگر به خوبی بدانید پلاجیاریسم چیست و با تعریف سرقت علمی آشنا شوید، به طور ناخواسته دچار آن نخواهید شد. در این صورت اعتبار تحقیق شما بدون نگرانی از پلاجیاریسم حفظ می‌شود. برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر از مقاله یا مرجعی استفاده می‌کنید، همیشه آن را در بخش منابع و مراجع تحقیقات خود درج کنید
  • اگر از یک جمله یا پاراگراف غیرتأثیرگذار یک محقق دیگر استفاده می‌کنید، حتما آن به طور کامل بازنویسی یا پارافریز کنید
  • قاعده کلی پلاجیاریسم را همواره به خاطر داشته باشید. همواره سعی کنید ایده یا نتیجه تحقیق خود را از مجموع سایر ایده‌ها و تحقیقات به دست آورید و بیان کنید
  • مواردی که جزو دانش عمومی هستند نیازی به ذکر مرجع و منبع ندارند. این موارد پلاجیاریسم یا سرقت ادبی محسوب نمی‌شوند. برای مثال این جمله که جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ شروع شد. یا اینکه ایالات متحده آمریکا ۵۰ ایالت دارد، جزو دانش عمومی بشر محسوب می‌شوند.

حال که متوجه شدید پلاجیاریسم چیست ممکن است دوست داشته باشید با مفاهیم بازنویسی یا پارافریز که در رفع سرقت علمی کاربرد دارند آشنا شوید. اگر دوست دارید بدانید که پارافریز متن انگلیسی چگونه انجام می‌شود، به مطالب آینده وبلاگ ترجمه بازار نگاهی داشته باشید. خدمات پارافریز متن انگلیسی جزو خدمات پرکاربرد مرکز ترجمه بازار هستند.