پارافریز چیست و پارافریز متن انگلیسی به چه کاری می‌آید؟

اگر به دنبال ارائه یا سابمیت مقاله علمی خود به ژورنال‌های بین‌المللی بوده‌اید یا در حال ارائه باشید، احتمالا می‌دانید پلاجیاریسم چیست و برای رفع پلاجیاریسم چه کارهایی باید کرد. پلاجیاریسم یا سرقت علمی به معنای استفاده کامل از جملات، پاراگراف‌ها، متون، تصاویر، جداول، نمودارها و سایر آثار یک نویسنده یا محقق دیگر در نوشته، مقاله یا پایان‌نامه شماست. پلاجیاریسم به دو صورت اتفاق می‌افتد که یکی از آن‌ها روش عمدی و دیگری روش ناخواسته یا غیرعمدی است. یعنی ممکن است شما دقیقا ندانید که پلاجیاریسم چیست و به طور ناخواسته دچار آن شوید. یکی از راه‌های رفع پلاجیاریسم برای اینکه ناخواسته دچار آن نشویم، استفاده از پارافریز متن انگلیسی مقاله است. و اما پارافریز چیست ؟ اگر نمی‌دانید پارافریز چیست ، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پارافریز چیست

تعریف پارفرایز و تفاوت آن با نقل قول

فرض کنید که می‌خواهید اطلاعاتی را از یک منبع دیگر در مقاله یا پایان‌نامه خود استفاده کنید. شما دو روش برای این کار دارید. یکی اینکه اقدام به پارافریز متن انگلیسی کنید، یعنی آن را بازنویسی کنید. روش دیگر این است که جمله یا متن یا نمودار و تصویر مورد نظر را به صورت مستقیم در نوشتن مقاله یا پایان‌نامه خود استفاده کنید. اما پارافریز چیست و چه تفاوتی با نقل قول دارد.

پارافریز چیست؟

پارافریز به معنای انتقال ایده یا متن یا جمله‌ای از دیگران در مقاله شما با تغییر ساختار جملات موردنظر و بیان آن به شکلی دیگر است. کلید موفقیت در پارافریز متن انگلیسی این است که متن شما تا حد ممکن دارای کمترین تشابه با متن اصلی باشد. یعنی شما باید معنای متن مرجع را با تغییر کامل ساختار آن با زبان خود بیان کنید.

ممکن است شما بدانید که پارافریز چیست و به خوبی هم از پارافریز متن انگلیسی برای تغییر ساختار متن استفاده کنید ولی بهتر است بدانید در این شرایط تنها سرقت ادبی را رفع کرده‌اید. یعنی ممکن است متن شما همچنان دچار مسأله سرقت علمی باشد. تفاوت سرقت علمی با سرقت ادبی در این است که در سرقت علمی، ساختار متن شما مشابه با متن مرجع نیست ولی مفهوم علمی متن مرجع را به نام خود ثبت کرده‌اید. برای رفع پلاجیاریسم یا سرقت علمی حتما باید پس از پارافریز متن انگلیسی، به مرجع متن اشاره کنید و از روش ارجاع‌دهی صحیح استفاده کنید. در مطالب بعدی سایت ترجمه بازار سعی خواهد شد که روش صحیح بازنویسی متن انگلیسی به شما آموزش داده شود.

نقل قول چیست؟

از طرف دیگر نقل قول به این معناست که متن مرجع را دقیقا و بدون کم و کاست به متن یا مقاله خود منتقل کنید. مطالبی که به صورت نقل قول بیان می‌شوند بایستی با علامت نقل قول یا ” ” از سایر متون شما جدا شوند. متونی که نقل قول می‌شوند باید علاوه بر مشخص‌شدن با علامت نقل قول، از طریق مرجع‌دهی صحیح مشخص شوند و نام مرجع موردنظر در پاورقی، یادداشت‌های انتهای مقاله و یا بخش منابع و مراجع مقاله مشخص شود.

نیاز به پارافریز مقاله خود دارید؟

در مرکز ترجمه بازار اصول پیشگیری از سرقت علمی و ادبی در اجرای پروژه‌های ترجمه مقاله فارسی به انگلیسی انجام می‌شود. همچنین اگر قصد پارافریز متن انگلیسی را دارید که خودتان نوشته‌اید یا توسط مترجم یا نویسنده دیگری برای شما تهیه شده است، می‌توانید از خدمات سفارش پارافریز مقاله در مرکز ترجمه بازار استفاده کنید.