آشنایی با نگارش متن رزومه کاری

در این مطلب قصد داریم در خصوص رزومه کاری و روش نوشتن یک رزومه خوب صحبت کنیم. تهیه یک رزومه کاری باکیفیت به نوعی اولین قدم برای رسیدن به یک جایگاه شغلی مناسب به شمار می‌رود. اگر قصد دارید که در رقابت با دیگران پیروز شوید، باید به نوعی کارفرمای خود را قانع کرده و او را از توانایی‌های خود آگاه کنید. برای این کار شما باید یک رزومه کاری جامع بنویسید و باید با نکات نوشتن یک رزومه خوب آشنا باشید.

به طور معمول برای گرفتن شغل‌های مناسب، تعداد بسیار زیادی رزومه کاری برای کارفرماها ارسال می‌شود. کارفرما نیز باید از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کند. با توجه به این موضوع اگر شما رزومه‌ای تهیه کنید که از اطلاعات نامربوط و مبهم تشکیل شده باشد، به طور قطعی در بین افرادی که به مصاحبه می‌روند، جای نخواهید گرفت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و روش‌های نوشتن یک رزومه کاری خوب و باکیفیت را در این مطلب یاد گیرید.

رزومه چیست؟

  • رزومه در واقع به سوابق کاری و یا تحصیلی کاربران گفته می‌شود.
  • رزومه برای جذب در یک موسسه و شرکت کاربرد دارد.
  • رزومه حاوی اطلاعاتی از مهارت‌های ویژه درخواست کننده به بهترین صورت است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه رزومه را تعریف کنیم، باید بگوییم که رزومه یک نوع برگه معرفی و شناسایی می‌باشد که از تجربیات کاری، سوابق درسی و نیز توانایی‌های متقاضی شغل تشکیل شده است. راه‌هایی زیادی برای نوشتن یک رزومه خوب و مفید وجود دارد. برای مثال:

  • رزومه باید کاربردی و مختصر باشد.
  • در متن رزومه به خوبی از توانایی‌های متقاضی تعریف شده باشد.
  • متن رزومه شامل اطلاعات مبهم نباشد.
  • در متن روزمه نباید مشکلات نگارشی و یا املایی وجود داشته باشد.

تهیه رزومه کاری

تهیه رزومه کاری یکی از فرآیندهای چالش برانگیز برای متقضیان شغل‌های مختلف است. برای تهیه یک روزمه کاری شما باید اطلاعات متعددی را در کنار هم قرار دهید. مثلا باید یک معرفی‌نامه کوتاه از شرکت‌ها و یا موسساتی که در آن فعالیت داشته‌اید، تهیه کنید. این مورد هر چقدر باکیفیت‌تر و واضح‌تر نوشته شود، ثاثیرگذاری بیشتر بر روی کارفرما خواهد گذاشت. همچنین سعی کنید در مورد کارفرمای خود تحقیق کرده و در متن رزومه کاری خود، وی را نیز معرفی کنید. گزارشی در خصوص مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که تاکنون برعهده داشته‌اید نیز اثربخشی زیادی بر کارفرمای شما خواهد داشت. از دیگر مواردی که باید در تهیه رزومه خود به آن دقت کنید، معرفی دستاوردهای شغلی شما طی دوران کاری که داشته‌اید است. برای تهیه یک رزومه کاری مناسب موارد زیر را نیز شامل متن رزومه خود کنید.

  • اطلاعات شخصی
  • گزارشی در خصوص مدارک تحصیلی
  • معرفی علایق و سوابق حرفه‌ای
  • توضیحاتی در مورد مهارت‌های فنی
  • معرفی تجربیات کسب شده در دوره‌های تخصصی و پروژه‌ها
  • گزارشی در مورد حضور شما در همایش‌های و کنفرانس‌های مهم

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟

برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟ اگر قصد دارید که یک رزومه کاری حرفه‌ای و باکیفیت تهیه کنید، باید توجه داشته باشید که قسمت سوابق شغلی بیشترین تاثیر را روی کارفرمای شما خواهد گذاشت. در واقع بخش سوابق شغلی رزومه کاری اصلی‌ترین قسمت از متن روزمه است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. هر چقدر که شما از سوابق شغلی خوبی برخوردار هستید، باید برای نوشتن آن‌ها وقت بگذارید و به خوبی آن‌ها را معرفی کنید. در این قسمت از مطلب قصد داریم که نحوه نوشتن رزومه کاری را به شما آموزش دهیم و نکات مهمی را در خصوص آن بیان کنیم.

مختصرنویسی

شما باید به شکل کوتاه و مفید مهم‌ترین مسئولیت‌های خود را شرح دهید و نیازی نیست که تمامی تجربیات شغلی خود را به طور کامل بیان کنید.

نوشتن آخرین سوابق کاری در راس رزومه

سعی کنید در متن رزومه کاری خود آخرین تجربه شغلی موفق خود را در بالاترین قسمت رزومه خود جای دهید و توجه کارفرمای خود را جلب کنید.

از بولت استفاده کنید.

ایجاد فهرست‌ و بولت‌گذاری برای نوشتن رزومه کاری لازم است. این فرآیند نظم بسیار خوبی به رزومه شما خواهد داد و باعث راحتی کارفرمای شما در خواندن رزومه نیز می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی مهم

بعد از نوشتن تجربیات شغلی خود یکبار آن را بازخوانی کنید. سپس سعی کنید کلمات کلیدی مهمی که به شغل شما مربوط می‌شود را در متن رزومه کاری خود استفاده کنید.

استفاده از اعداد

کارفرمایان به نتیجه‌گیری درست و اندازه‎گیری علاقه بسیار زیادی دارند، از همین رو باید از اعداد در متن رزومه خود کمک بگیرید. برای مثال: استراتژی x باعث بالارفتن فروش محصول تا ۴۰% خواهد شد. این مورد نیز تاثیر بسیار زیادی در کیفیت رزومه کاری شما خواهد گذاشت.

پرهیز از به کار بردن کلمات کلیشه‌ای

سعی کنید که به هیچ عنوان از کلمات کلیشه‌ای در رزومه کاری خود استفاده نکنید. کلماتی چون creative, problem solver و thinking outside the box جزوی از کلمات کلیشه‌ای و اغراق آمیز به حساب می‌آیند. پرهیز از کلمات کلیشه‌ای در متن رزومه کاری بسیار مهم است.

استفاده از افعال غیرمنفعل و قدرتمند

برخلاف کلمات کلیشه‌ای که استفاده از آن‌ها باعث کاهش کیفیت متن رزومه شما خواهد شد، کلماتی هستند که رزومه کاری شما را حرفه‌ای و باکیفیت خواهند کرد. پیشنهاد می‌کنیم که از کلماتی چون  developing, researching, achived, advised, negotiatedاستفاده کنید.

قالب رزومه کاری

برای اینکه شما بتوانید یک رزومه کاری خوب تهیه کنید، رعایت نکاتی که در این مطلب به آن اشاره کردیم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. کلیه نکات گفته شده در این مطلب باعث می‌شود که توجه کارفرما به رزومه کاری شما جلب شود. بنابراین پیشنهاد  می‌‎کنیم که این موارد را دستور کار خود قرار دهید و برای رسیدن به یک موقعیت شغلی مناسب از آن‌ها در متن رزومه کاری خود استفاده کنید.

  • سعی کنید یک نمونه رزومه کاری خوب تهیه کنید و از آن الگو بگیرید.
  • نکاتی که در نمونه رزومه کاری خود می‌نویسید باید شفاف و خوانا باشد.
  • رزومه کاری به هیچ عنوان جای زیاده‌گویی نیست.
  • شما باید تنها مهم‌ترین دستاوردها و موفقیت‌های خود را در آن درج کنید.
  • اطلاعات تماس شما باید دقیق و کامل باشد تا کارفرمایان به راحتی توانایی تماس با شما را داشته باشند.
  • رزومه کاری شما باید از عکس‌ خوب و بروز برخوردار باشد. عکس شما باید در بالاترین قسمت رزومه کاری شما قرار بگیرد.

یک نمونه از رزومه کاری را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ترجمه رزومه کاری

اگر قصد دارید که در یک شرکت معتبر و یا یک موسسه بین‌المللی خوب استخدام شوید و برای ایجاد یک موقعیت شغلی مناسب نیاز به نوشتن یک رزومه انگلیسی خوب دارید، مطمئنا به ترجمه تخصصی رزومه کاری نیاز پیدا خواهید کرد. ترجمه رزومه کاری با بهترین کیفیت باعث می‌شود که اعتبار شما افزایش یافته و احتمال استخدام شما در شرکت و یا موسسه مورد نظرتان تا حد قابل توجهی بالا برود.  فرآیند ترجمه رزومه کاری توسط بسیار از سایت‌های داخل کشور ارائه می‌شود، اما کدام سایت برای شما مناسب خواهد بود؟

ترجمه رزومه کاری در سایت ترجمه بازار

سایت ترجمه بازار سابقه بسیار درخشانی در زمینه ترجمه رزومه دارد. در واقع ترجمه رزومه در سایت ترجمه بازار با نهایت دقت به انجام می‌رسد. با توجه به وجود مترجمین متخصص و حرفه‌ای، با اطمینان خاطر اعلام می‌کنیم که سایت ترجمه بازار توانایی ارائه بهترین کیفیت ترجمه رزومه کاری را دارد. این که ترجمه بازار از مترجمین متخصص در حوزه ترجمه رزومه کاری برخوردار است یعنی این مترجمین سابقه ترجمه صدها متن رزومه را دارند و در این زمینه کارکشته هستند. قیمت ترجمه روزمه نیز در سایت ترجمه بازار بسیار ارزان و مناسب است و هر فردی می‌تواند به سادگی سفارش ترجمه رزومه کاری خود را در این سایت به ثبت برساند.

نحوه سفارش ترجمه رزومه کاری در مرکز ترجمه بازار

اگر قصد سفارش ترجمه رزومه‌کاری را دارید می‌توانید از سه روش زیر برای ارسال سفارش استفاده کنید.

  • مراجعه به قسمت فرم ثبت سفارش سایت
  • استفاده از قسمت سفارش از تلگرام
  • تماس با تلفن‌های موجود در پایین صفحه و ثبت سفارش
  • تلفن ثابت: ۲۸۴۲۵۰۱۷-۰۲۱
  • تلفن همراه: ۸۶-۲۱۲۱۰۸۵-۰۹۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *