چگونگی دریافت رمز دوم از بانک‌های داخلی

بانک‌ها برای اینکه یک سیستم امنیتی مناسب برای حساب‌های بانکی مختلف به وجود بیاورند، از رمز دوم استفاده می‌کردند. رمز دوم به طور معمول در پرداخت‌های اینترنتی به کار گرفته می‌شد. نام این رمز، رمز دوم ایستا بود که در واقع یک نوع رمز ثابت بود. در ضمن تا صاحب اصلی حساب برای تعویض رمز ایستا اقدام نمی‌کرد، این رمز پایدار می‌ماند و به نوعی هیچ فرقی با رمز اول نداشت. با اینکه رمز دوم ایستا تا حد خوبی باعث امنیت حساب‌ها می‌شد، اما با توجه به ایستایی این رمز، کلاهبرداران زیادی توانستند از راه به وجود آوردن صفحه‌های فیشینگ و همچنین مهندسی اجتماعی، به حساب مردم دسترسی پیدا کنند. همین موضوع موجب شد تا دولت رمز دوم پویا را در سیستم بانکی به وجود بیاورد.

رمز دوم پویا

در این مطلب که با تلاش گروه روابط عمومی ترجمه بازار نوشته شده، تصمیم گرفته‌ایم که شما عزیزان را با تمامی نکات گرفتن رمز دوم پویا آشنا کنیم. در واقع قصد داریم نحوه دریافت این رمز از بانک‌های داخل کشور را به شما کاربران گرامی توضیح دهیم.

تعریف رمز دوم پویا

رمز دوم پویا در واقع رمزی است که جایگزین رمز دوم ایستا و یا همان رمز اینترنتی خواهد شد. توجه داشته باشید که رمز دوم پویا در نقطه مقابل رمز دوم ایستا قرار دارد. رمز دوم پویا تنها در یک تراکنش استفاده می‌شود و عمر یک دقیقه‌ای دارد. جالب است بدانید اگر زمان یک دقیقه‌ای استفاده از این رمز ب پایان برسد، رمز دوم پویا منقضی شده و امکان استفاده از آن از بین خواهد رفت. در ضمن امکان دو تراکنش در فاصله یک دقیقه وجود ندارد و شما برای این کار حتما باید رمز جدیدی را دریافت نمایید. همین علت باعث شده که این رمز را با نام رمز یکبار مصرف نیز بشناسند.

استفاده از رمز یکبار مصرف یا همان رمز دوم پویا ویژگی‌های بسیار زیادی را برای شما در بر خواهد داشت. با توجه به اینکه زمان استفاده از رمز دوم پویا بسیار اندک می‌باشد، کلاهبرداران نیز شانس بسیار کمی برای سواستفاده از این رمز را دارند. در نظر داشته باشید که به کار بردن روش‌های گوناگون کلاهبرداری همانند فیشینگ و همچنین نصبی کی‌لاگر با توجه به پویایی این رمز عملا غیرممکن خواهد بود. جالب است بدانید با اعلام ریاست پلیس فتای کشورمان، استفاده از رمز دوم پویا جرائم موجود در این حوزه را با کاهش ۳۰ درصدی همراه کرده است. بنا به گفته دولت در دی ماه سال ۱۳۹۸ کلیه رمزهای ایستا از کار خواهند افتاد و رمز دوم پویا جایگزین آن‌ها خواهد شد. در واقع استفاده از رمز یکبار مصرف از دی ماه ۹۸ اجباری خواهد بود.

چگونگی گرفتن رمز دوم پویا

تمامی رمزهای یکبار مصرف توسط بانک‌ها ارائه خواهد شد. هر کدام از بانک‌های داخل کشور به یک روش متفاوت رمز دوم پویا را به مردم خواهند دارد. اما باید بگوییم که فرآیند کلی گرفتن رمز یکبار مصرف در بانک‌های گوناگون به یک شکل است. در ادامه مطلب به روش دریافت این رمز توسط شما می‌پردازیم.

 چندین روش گوناگون برای صادر شدن رمز دوم پویا وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از مراجعه حضوری، به کار گرفتن اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک مورد نظر و نیز استفاده از کدهای ussd که به نوعی رایج‌ترین روش این کار به حساب می‌آید. گفتنی است که بعضی از بانک‌های داخل کشور کلیه این روش‌ها را ارائه می‌دهند و برخی نیز از یک و یا دو روش برای صدور رمز دوم پویا استفاده می‌کنند.

بانک ملت

همانطور که می‌دانید بانک ملت از شلوغ‌ترین بانک‌های ایران محسوب می‌شود. این بانک تصمیم گرفته است که به نوعی مشتریان خود را مراجعه حضوری معاف کرده و برای گرفتن این رمز دو روش استفاده از خودپردازها و همچنین اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک ملت را در مقابل آن‌ها قرار دهد. بانک ملت یک اپلیکیشن به اسم رمزنگار را طراحی کرده که مخصوص دریافت رمز دوم پویا می‌باشد. بعد از دانلود اپلیکیشن رمزنگار، شما باید برای فعال کردن این اپلیکیشن به خودپردازهای بانک ملت مراجعه نمایید.

بعد وارد کردن کارت در خودپرداز بانک ملت و همچنین نوشتن رمز اول، باید به بخش تغییر رمز رفته و در قسمت فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و یا همان رمز دوم پویا ، برای دریافت آن اقدام کنید. سپس یک پیام که حاوی کد فعال‌سازی رمز دوم پویا است به تلفن همراه شما فرستاده خواهد شد.

بعد از اتمام این فرآیندها باید این اپلیکیشن را بر روی تلفن خود نصب کنید. سپس شماره تلفن خود و همچنین کد فعال‌سازی که به گوشی شما فرستاده شده است را وارد کنید. زمان به انجام رساندن این کار یک روز می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر در مدت زمان ۲۴ ساعت کد فعال‌سازی خود را در اپلیکیشن رمزنگار وارد نکنید، باید بار دیگر برای دریافت این کد اقدام نمایید.

شما بعد از وارد کردن شماره کارت و کد فعال‌سازی، باید تمامی اطلاعات کارت خود را نیز در این اپلیکیشن وارد کنید. با به اتمام رساندن این فرآیندها، شما مجاز به استفاده از این رمز می‌باشید. اگر تصمیم دارید یکی از این رمزها را استفاده کنید، باید به منوی دریافت رمز دوم پویا و یا همان رمز یکبار مصرف در تلفن خود مراجعه کنید. مدت زمان استفاده از رمزپویا تنها یک دقیقه است.

بانک پاسارگاد

برای اینکه رمز دوم پویای خود را از بانک پاسارگاد دریافت کنید در قدم اول باید به صورت حضوری به این بانک بروید. سپس برای گرفتن کد کاربری و همچنین رمز دوم، جهت استفاده از همراه بانک پاسارگاد اقدام کنید. برای دانلود همراه بانک پاسارگاد می‌توانید از سایت بانک پاسارگاد و یا مارکت‌های دریافت اپلیکیشن استفاده کنید. در این اپلیکیشن می‌توانید رمز عبور و همچنین کد کاربردی خود را وارد کنید. پس از اتمام این فرآیند یک منو در اختیار شما قرار داده می‌شود که خدمات گوناگون بانک پاسارگاد را می‌توانید در آن ببینید.

برای اینکه رمز دوم پویای خود را دریافت کنید باید از گزینه عملیات کارت کمک بگیرید. در منوی بعدی نیز گزینه فعال‌سازی رمز دوم پویا و یا همان رمز یکبار مصرف کارت را انتخاب کنید. در نتیجه یک پیامک به تلفن شما فرستاده خواهد شد. چنانچه کد فعال‌سازی که در قالب پیامک به شما ارسال شده است را در اپلیکیشن وارد کنید، رمز دوم پویای شما فعال می‌شود. بعد از اتمام این مرحله با هر مرتبه مراجعه به همراه بانک پاسارگاد، انتخاب گزینه عملیات کارت و دریافت رمز دوم پویا ، به سادگی می‌توانید از این رمز استفاده کنید.

 

بانک ملی ایران

بانک ملی نیز برای ارائه رمز دوم پویا به صاحبان حساب، از اپلیکیشن شصت بهره می‌گیرد. بعد از این که در اپلیکیشن شصت ثبت نام کردید، یکی از سه گزینه مراجعه به دستگاه‌های کیوسک، مراجعه با سامانه بام و یا دستگاه‌های خودپرداز را انتخاب کنید. با استفاده از این سه روش برای فعال کردن رمز یکبار مصرف خود اقدام کرده و سپس از این طریق این اپلیکیشن رمز دوم پویا خود را دریافت نمایید.

بانک صادرات

بانک صادرات نیز از اپلیکیشن اختصاصی و خودپردازهای خود برای ارائه رمز دوم پویا استفاده می‌کند. شما باید بعد از اینکه به خودپرداز بانک صادرات مراجعه کردید، به قسمت رمز و سپس به بخش فعال‌سازی رمز دوم بروید. در ادامه این بانک یک رشته طولانی به شما ارائه می‌کند که در بخش نخست آن رسید بانکی به شما داده خواهد شد. بخش دوم نیز نیز از طریق پیامک به تلفن همراه شما فرستاده می‌شود. با به ثبت رساندن این دو رشته در اپلیکیشن ریمای بانک صادرات که جهت تولید کردن رمزهای اینترنتی طراحی شده است، می‌توانید رمز دوم پویا خود را به سادگی دریافت کنید.

دیگر بانک‌های داخلی

در این مطلب متوجه شدیم که روش‌های مورد استفاده در این چهار بانک، به یکدیگر شبیه بود. همانطور که مشاهده کردید، قدم اول کلیه این روش‌ها مراجعه حضوری به بانک مورد نظر برای دریافت کد فعال‌سازی و قدم دوم نیز ثبت کد فعال‌سازی در اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک مربوطه برای دریافت رمز دوم پویا بود. روش استفاده دیگر بانک‌های داخلی نیز به همین ترتیب است و فقط چند تفاوت کوچک در دریافت رمز دوم پویا بین بانک‌ها وجود دارد. برای به کار گرفتن کدهای ussd هم شما باید به بانک خود بروید و کد را دریافت کنید. در نتیجه می‌توانید با شماره‌گیری برای فعال کردن رمز یکبار مصرف خود اقدام کنید.

کلام آخر

در این مطلب با رمز دوم پویا و چگونگی دریافت این رمز در بانک‌های مختلف آشنا شدیم. مطمئنا استفاده از این روش برای شما بسیار سودمند خواهد بود. بنابراین هر چه زودتر برای دریافت رمز یکبار مصرف اقدام کنید. شما با فعال‌سازی این رمز می‌توانید از سودجویی کلاهبرداران جلوگیری کرده و امنیت حساب بانکی خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *