نکات کاربردی در مورد ترجمه کردی سورانی + روش سفارش در ترجمه بازار

کُردی یکی از زبان‌های شاخه شمال‌غربی زبان‌های ایرانی است که بعد از فارسی، دومین زبان پرگویشور این شاخه از زبان‌ها محسوب می‌شود. این زبان در ایران، عراق، ترکیه و سوریه تکلم می‌شود و جمعیت تقریبی ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر به گویش‌های مختلف این زبان سخن می‌گویند. کردی مجموعه‌ گسترده‌ای از گویش‌ها را دارا است که به سه دسته اصلی سورانی (رایج در کردستان عراق و ایران)، کرمانجی (رایج در مناطق کردنشین ترکیه و سوریه) و کردی جنوبی (رایج در ایران) تقسیم می‌شود. در این مطلب نگاهی به زبان کردی سورانی خواهیم داشت. همچنین شرایط ترجمه کردی سورانی را بررسی خواهیم کرد. در پایان با روش سفارش ترجمه کردی سورانی در ترجمه بازار آشنا خواهید شد.

ترجمه کردی سورانی

ویژگی‌های زبان کردی

پیش از این که به اهمیت ترجمه کردی سورانی نگاهی بیاندازیم، باید ویژگی‌های کلی این زبان را بررسی کرد. این زبان خویشاوندی زبانشناسانه با زبان فارسی دارد و از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری برای فارسی‌زبانان است. گستردگی گویش‌ها و عدم وحدت سیاسی گویشوران این زبان باعث ایجاد تفاوت‌های بسیار در واژگان و نوشتار این زبان شود تا جایی که این زبان به دو رسم‌الخط نوشته می‌شود.

در مناطق کرمانجی (ترکیه و سوریه) از رسم الخط لاتین و در مناطق سورانی (ایران و عراق) از رسم الخط عربی برای نوشتن این زبان در مکاتبات و متون و رسانه‌ها استفاده می‌شود. اگرچه بیش از دو سوم کردها به گویش کرمانجی تکلم می‌کنند اما دلایل مختلف سیاسی و اقتصاد موجب شده که مهمترین گویش کردی، سورانی باشد.

اهمیت ترجمه کردی سورانی

اگرچه نزدیک به پنج میلیون نفر در ایران به کردی سورانی و زیرشاخه‌های آن صحبت می‌کنند اما اهمیت کردی سورانی در سطح بین المللی بیشتر از آن جهت است که کردی سورانی یکی از دو زبان رسمی در کشور عراق است و تنها زبان مورد استفاده در منطقه خودمختار کردستان عراق که از مناطق اقتصادی مهم در عراق به شمار می‌رود.

کردهای سورانی بیشتر در شهرهای اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک زندگی می‌کنند و علاوه بر این که مرزهای سیاسی مشترکی با ایران دارند، روابط اقتصادی نیز میان تجار و بازارگانان کرد عراقی و ایرانی برقرار است. این منطقه که پایتخت آن شهر اربیل است، دارای کنسولگری در تهران است که مترجمان زیادی در این مرکز به کار ترجمه کردی سورانی مشغول هستند.

نکاتی در مورد کردستان عراق

  • این منطقه که در شمال عراق واقع است.
  • کردستان عراق از سال ۱۹۹۲ دارای نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مثل پارلمان و وزارت دفاع است.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان در این منطقه به زبان کردی تحصیل می‌کنند.
  • مقامات سیاسی این منطقه برای حضور در پایتخت عراق از مترجمان همراه برای ترجمه کردی سورانی به عربی استفاده می‌کنند.
  • زبان کردی سورانی به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های عراق استفاده می‌شود.

نکاتی در مورد ترجمه کردی سورانی

  • پس از جنگ داخلی عراق در سال ۲۰۰۳ و تاسیس عراق جدید، مقام ریاست جمهوری کشور عراق به صورت تشریفاتی به کردهای عراق اعطا شد.
  • با توجه به روابط مثبت سیاسی ایران و عراق و سفرهای سالانه مقامات کرد عراقی زیادی به ایران سفر می کنند.
  • در سال‌های اخیر تیاز به ترجمه کردی سورانی در سطح سیاسی و بازرگانی زیاد شده است.
Person programmer working on pc laptop with program code on screen. Coding and programming vector concept. Illustration of developer programming software, coding type

نحوه ثبت سفارش ترجمه کردی

سه راه برای ثبت سفارش ترجمه در مرکز ترجمه بازار وجود دارد که در ادامه به هم می‌خوانیم.

  • مراجعه به فرم ثبت سفارش
  • ثبت سفارش از طریق تلگرام
  • تماس با شماره‌ دفتر مرکزی ترجمه بازار: ۲۸۴۲۵۰۱۷-۰۲۱
  • تماس با شماره‌های همراه مرکز ترجمه بازار: ۲۱۲۱۰۸۵-۰۹۳۷ و ۲۱۲۱۰۸۶-۰۹۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *