سرقت ادبی و چند دلیل در مورد غیراخلاقی بودن آن

با یکی دیگر از مطالب خواندنی وبلاگ ترجمه بازار در خدمت شما هستیم. در این مطلب نگاهی ویژه‌ای به سرقت ادبی می‌اندازیم و همچنین انواع سرقت ادبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

واژه پلاجیاریسم یا plagiarism در اصل یک واژه لاتین است که معانی زیادی مثل سرقت ادبی ، انتحال و ایده دزدی دارد. اما دزدی ادبی چیست؟ اگر یک متن، مطلب و یا ایده‌ای مختص به یک فرد یا گروه دیگری باشد و ما آن ایده و مطلب را به خود اختصاص دهیم و یا بدون این که اسمی از صاحب اثر ببریم از آن استفاده کنیم، در واقع دزدی ادبی کرده‌ایم. پلاجیاریسم امکان دارد که تمام کار و یا بخشی از آن را شامل شود.

چنانچه اثر دیگران را تغییر دهیم و از آن استفاده کنیم، باز هم سرقت کرده‌ایم. البته این مسأله امکان دارد که به شکل عمدی و یا غیرعمدی رخ دهد و یا ممکن است که صاحب اثر رضایت داشته باشد و یا نداشته باشد. با توجه به این موضوع پلاجیاریسم چه خفیف و چه شدید، سرقت ادبی به شمار می‌رود.

تفاوت سرقت ادبی با سرقت علمی

دزدی ادبی به معنای درج یک جمله، پاراگراف یا مطلب عینا مشابه با یک متن یا پاراگراف دیگر است که توسط محقق یا نویسنده دیگری در مراجع علمی به چاپ رسیده باشد.

تفاوت سرقت علمی با سرقت ادبی

  •  سرقت علمی به معنای انتشار نتایج تحقیقات دیگران به نام خود است (فارغ از نوع جملات و پاراگراف‌ها)
  • سرقت ادبی فقط به متونی که در تحقیق خود انتشار داده‌اید، مرتبط است.

انواع سرقت ادبی چیست؟

  • خریداری، قرض و یا سرقت یک عنوان و عرضه آن به عنوان کار خود
  • دانلود یک مطلب و یا یک موضوع و ارائه آن مطلب به عنوان کار خود
  • کپی‌برداری از یک بخش کتاب، سایت اینترنتی و یا یک مقاله و عرضه آن به اسم خود
  • کپی‌برداری و یا چسباندن یک متن از یک منبع الکترونیکی و عرضه آن به اسم خود
  • کپی کردن یک جمله و یا یک پاراگراف از مطلب شخص دیگر بدون آدرس دهی و همچنین گیومه‌گذاری
  • به کار گرفتن ایده دیگران با عبارات خود و همچنین بدون اشاره به صاحب ایده
  • به کار گرفتن ایده خود با تکیه به اکثر عبارات و جملات اشخاص دیگر بدون آدرس‌دهی

دلایل غیراخلاقی بودن سرقت ادبی

  • ایده‌ها و همچنین عبارات دیگر افراد، از ذهن آن‌ها سرچشمه گرفته است. زمانی که کپی می‌شود و یا اسم دیگری بر روی آن قرار بگیرد. دزدی ادبی صورت گرفته است.
  • طبیعتا افرادی دست به دزدی ادبی می‌زنند که از این کار منفعت می‌برند.
  • داشتن مدرک تحصیلی نشان‌گر توانایی‌های یک شخص محسوب می‌شود و چنانچه شخص دیگری با تکیه بر مدرک تحصیلی و بدون شرایط شرایط لازم در شرکت و یا سازمانی استخدام شود، می‌تواند برای دیگران خطرساز شود.

یکی دیگر از نکات بسیار جالب در مورد سرقت ادبی این است که اگر ما از مقالات، ایده‌ها، متون و یا موضوعات قبلی مقالات خودمان در تحقیقات بعدی خود استفاده کنیم، سرقت ادبی محسوب نمی‌شود، اما از نظر اخلاقی و بخصوص در حوزه مقاله نویسی علمی به هیچ وجه تایید نمی‌شود. پس بهتر است که از مطالب قبلی خود نیز در کارهای جدید استفاده نکنیم.

سفارش تشخیص و رفع سرقت ادبی

اگر به دنبال ابزاری برای پلاجیاریسم چکر هستید، می‌توانید با تلفن‌های مرکز ترجمه بازار تماس بگیرید و این موضوع را با کارشناسان ترجمه بازار در میان بگذارید، یا با ایمیل و تلگرام مرکز ترجمه بازار در ارتباط باشید.

نحوه سفارش:

تلفن ثابت: ۲۸۴۲۵۰۱۷-۰۲۱

تلفن همراه: ۸۶-۲۱۲۱۰۸۵-۰۹۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *